Podmienky poskytovania sprostredkovateľských služieb


Podmienky poskytovania sprostredkovateľských služieb

prijaté za účelom zabezpečenia súladu s jednotlivými požiadavkami Nariadenia EP a Rady (EÚ) č. 2022/2065 o digitálnych službách („DSA“)  

V rozsahu, v akom Zoznam, s.r.o. so sídlom Svätoplukova II. 18892/2 A, Bratislava - mestská časť Ružinov 821 08, IČO: 36 029 076, zápis v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel Sro, vložka č.: 24598/B ponúka na webovej stránke zoznam.sk, topky.sk a všetky subdomény (ďalej ako „Stránka“) sprostredkovateľské služby v zmysle čl. 3 písm. g) DSA (ďalej ako „Poskytovateľ“), poskytuje o svojej činnosti nižšie uvedené informácie pre príjemcov sprostredkovateľských služieb.

Príjemcom sprostredkovateľských služieb je fyzická alebo právnická osoba, ktorá využíva niektorú sprostredkovateľskú službu uvedenú v čl. 3 písm. g) DSA poskytovanú Poskytovateľom (ďalej ako „Príjemca služby“).

1.            Kontaktné miesta pre komunikáciu v súvislosti s DSA (čl. 11 a 12 DSA)

1.1.        Kontaktné miesto pre orgány členských štátov, Komisiu a výbor uvedený v čl. 61 DSA v zmysle čl. 11 ods. 1 DSA a pre Príjemcov služby v zmysle čl. 12 ods. 1 DSA je:

a)    E-mailová adresa: dsa@firma.zoznam.sk

b)    Telefón: +421 911 105 761

1.2.        Komunikácia je možná v slovenskom a v anglickom jazyku. 

2.            Moderovanie obsahu (čl. 14 DSA)

2.1.        Poskytovateľ vynakladá maximálne úsilie na to, aby poskytoval sprostredkovateľské služby v súlade so všetkými právnymi požiadavkami a na odstránenie nezákonného obsahu zo sprostredkovateľských služieb ihneď po tom, ako sa o ňom dozvie a overí ho.

2.2.        Nezákonným obsahom je akákoľvek informácia, ktorá sama o sebe alebo tým, že odkazuje na nejakú činnosť vrátane predaja výrobkov alebo poskytovania služieb, nie je v súlade so záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky alebo Európskej Únie, a to bez ohľadu na presný predmet alebo povahu týchto právnych predpisov.

2.3.        Poskytovateľ môže prijať rozhodnutia týkajúce sa obsahu, ktorý vyhodnotí ako nezákonný alebo týkajúce sa účtu Príjemcu služby ak sa domnieva, že Príjemca služby porušil zákon alebo všeobecné zmluvné podmienky používania príslušnej sprostredkovateľskej služby Poskytovateľa.

2.4.        Poskytovateľ môže napríklad (i) obmedziť alebo zablokovať viditeľnosť obsahu uchovaného na žiadosť Príjemcu služby, (ii) pozastaviť alebo ukončiť poskytovanie všetkých alebo časti sprostredkovateľských služieb Príjemcom služby, (iii) pozastaviť alebo zrušiť účet Príjemcu služby, (iv) obmedziť možnosti speňaženia obsahu Príjemcu služby alebo (v) odoprieť obchodníkom používanie online trhovísk, ak tieto podniky nedokážeme identifikovať (sledovať) podľa požiadaviek DSA.

2.5.        Nezákonný obsah Poskytovateľ preveruje na základe oznámenia akéhokoľvek Príjemcu služby a vždy rešpektuje základné práva a slobody a právo na slobodu prejavu a informácií.

2.6.        V prípade akéhokoľvek moderovania obsahu zo strany  Poskytovateľa na základe oznámenia dotknutého Príjemcu služby, Poskytovateľ o tomto obmedzení informuje Príjemcu služby prostredníctvom kontaktných údajov, ktoré Príjemca služby poskytne.

3.            Mechanizmy oznamovania a prijímania opatrení proti nezákonnému obsahu (čl. 16 DSA)

3.1.        Oznámenia môže Príjemca služby urobiť prostredníctvom online formulára alebo zaslaním e-mailu na adresu dsa@firma.zoznam.sk . Ak si Príjemca služby želá zaslať takéto oznámenie, je potrebné aby v ňom uviedol nasledujúce body:

a)    dostatočne podložené vysvetlenie dôvodov, prečo tvrdí, že predmetné informácie sú nezákonným obsahom;

b)    jasné označenie presného elektronického umiestnenia týchto informácií (ako je presná adresa URL), alebo v prípade potreby ďalšie informácie umožňujúce identifikáciu nezákonného obsahu prispôsobené typu obsahu a konkrétnemu typu služby;

c)    meno a e-mailovú adresu Príjemcu služby;

d)    čestné vyhlásenie potvrdzujúce dobrú vieru Príjemcu služby, že informácie a tvrdenia uvedené v oznámení sú presné a úplné.

3.2.        Pokiaľ Príjemca služby ohlasuje informácie, o ktorých sa domnieva, že sa týkajú trestného činu sexuálneho zneužívania, sexuálneho vykorisťovania, detskej pornografie, kontaktovania detí na sexuálne účely alebo podnecovania, napomáhania, navádzania alebo pokusu o spáchanie takýchto trestných činov, v týchto prípadoch môže Príjemca služby zaslať oznámenie bez potreby identifikácie prostredníctvom telefónneho čísla uvedeného v čl. 1 ods. 1.1. bod b).

3.3.        Všetky oznámenia sú spracované včas, dôsledne, nestranne a objektívne; Poskytovateľ bez zbytočného odkladu oznámi Príjemcov služby, ktorý oznámenie poslal prijatie oznámenia, oznámi mu rozhodnutie a uvedie prípadné opravné prostriedky.

3.4.        V prípade, že Poskytovateľ na spracovanie oznámenia alebo prijatie rozhodnutia použije automatizované prostriedky, uvedie túto skutočnosť v prijatom rozhodnutí.

3.5.        Poskytovateľ sa môže tiež rozhodnúť, že v súvislosti s oznámením poslaným Príjemcom služby na základe obsahu, ktorý je potenciálne nezákonný alebo porušuje obchodné podmienky Poskytovateľa nebude konať a odôvodnenie zašle Príjemcov služby bez zbytočného odkladu.

4.            Odôvodnenie Poskytovateľa (čl. 17 DSA)

4.1.        Poskytovateľ poskytne Príjemcov služby jasné a konkrétne odôvodnenie v prípade každého z nasledovných obmedzení uložených z dôvodu, že informácie poskytnuté Príjemcom služby sú nezákonným obsahom alebo nie sú v súlade s obchodnými podmienkam Poskytovateľa za predpokladu, že pozná elektronické kontaktné údaje Príjemcu služby a ak sa nejedná o klamlivý komerčný obsah s vysokým objemom:

a)    akékoľvek obmedzenie viditeľnosti konkrétnych informácií poskytnutých Príjemcom služby vrátane odstránenia obsahu, znemožnenia prístupu k obsahu alebo zhoršenie pozície obsahu;

b)    pozastavenie, ukončenie alebo iné obmedzenie peňažných platieb;

c)     úplné alebo čiastočné pozastavenie alebo ukončenie poskytovania služby;

d)    zablokovanie alebo zrušenie účtu Príjemcu služby.

4.2.        Odôvodnenie uvedené v článku ‎4 bude obsahovať minimálne tieto informácie:

a)    akékoľvek obmedzenie viditeľnosti konkrétnych informácií poskytnutých Príjemcom služby vrátane odstránenia obsahu, znemožnenia prístupu k obsahu alebo zhoršenie pozície obsahu;

b)    informácie o tom, či má rozhodnutie Poskytovateľa za následok odstránenie informácií, znemožnenie prístupu k nim, zhoršenie ich pozície alebo obmedzenie ich viditeľnosti, alebo pozastavenie alebo ukončenie peňažných platieb súvisiacich s týmito informáciami, alebo ukladá v súvislosti s informáciami iné opatrenia uvedené v predchádzajúcom odseku, a ak je to relevantné, územný rozsah pôsobnosti rozhodnutia a jeho trvanie;

c)    skutočnosti a okolnosti, z ktorých sa pri prijímaní rozhodnutia vychádzalo, prípadne vrátane informácií o tom, či sa  rozhodnutie prijalo na základe oznámenia Príjemcu služby, alebo na základe dobrovoľného vyšetrovania z vlastnej iniciatívy a, ak je to nevyhnutne potrebné, totožnosti oznamovateľa;

d)    prípadne informácie o použití automatizovaných prostriedkov pri prijímaní rozhodnutia vrátane informácií o tom, či sa rozhodnutie prijalo v súvislosti s obsahom odhaleným alebo identifikovaným automatizovanými prostriedkami;

e)    ak sa rozhodnutie týka údajne nezákonného obsahu, odkaz na právny základ, z ktorého sa vychádza, a vysvetlenia,  prečo sa informácie považujú za nezákonný obsah na tomto základe;

f)     ak sa rozhodnutie zakladá na údajnej nezlučiteľnosti informácií s obchodnými podmienkami Poskytovateľa, odkaz na zmluvný základ, z ktorého sa vychádza, a vysvetlenia, prečo sa informácie považujú za nezlučiteľné s týmto základom;

g)    jasné a používateľsky ústretové informácie o prostriedkoch nápravy, ktoré má Príjemca služby k dispozícii v súvislosti s opatrením, v uplatniteľnom prípade najmä prostredníctvom vnútorných mechanizmov vybavovania sťažností, mimosúdneho riešenia sporov a súdneho prostriedku nápravy.

5.            Správy o transparentnosti (čl. 15 DSA)

5.1.        Poskytovateľ raz ročne zverejní správu o akomkoľvek moderovaní obsahu, ktoré Poskytovateľ uskutočnil. Takáto správa bude sprístupnená v príslušnom čase tu

5.2.        Správy podľa vhodnosti obsahujú najmä informácie o:

a)    počte príkazov prijatých od orgánov členských štátov Európskej únie v zmysle podľa druhu dotknutého nezákonného obsahu, informáciu o členskom štáte, ktorý príkaz vydal, a mediáne času potrebnom na informovanie orgánu, ktorý príkaz vydal, alebo akéhokoľvek iného orgánu uvedeného v príkaze o jeho prijatí a na vykonanie príkazu;

b)    počte oznámení Príjemcov služby v zmysle DSA rozdelených podľa druhu dotknutého údajne nezákonného obsahu, počte oznámení predložených dôveryhodnými nahlasovateľmi, informácie o akýchkoľvek opatreniach prijatých na základe týchto oznámení rozlíšených podľa toho, či sa opatrenie prijalo na základe zákona alebo obchodných podmienok poskytovateľa, počte oznámení spracovaných výlučne automatizovanými prostriedkami a o mediáne času potrebnom na prijatie opatrení;

c)    moderovaní obsahu z vlastnej iniciatívy Poskytovateľov vrátane používania automatizovaných nástrojov, opatrení prijatých na poskytovanie odbornej prípravy a pomoci osobám zodpovedným za moderovanie obsahu, o počte a druhu prijatých opatrení, ktoré ovplyvňujú dostupnosť, viditeľnosť a prístupnosť informácií poskytovaných Príjemcom služby, a schopnosti Príjemcov služby poskytovať informácie prostredníctvom sprostredkovateľskej služby Poskytovateľa, ako aj o iných súvisiacich obmedzeniach sprostredkovateľskej služby; poskytnuté informácie sa delia podľa druhu nezákonného obsahu alebo porušenia obchodných podmienok Poskytovateľa, podľa metódy detekcie a druhu uplatneného obmedzenia;

d)    počte sťažností prijatých prostredníctvom vnútorných systémov vybavovania sťažností v súlade s obchodnými podmienkami Poskytovateľa, o základe týchto sťažností, rozhodnutiach prijatých v súvislosti s týmito sťažnosťami, mediáne času potrebnom na prijatie týchto rozhodnutí a počte prípadov, v ktorých boli tieto rozhodnutia zrušené;

e)    akomkoľvek použití automatizovaných prostriedkov na účely moderovania obsahu vrátane kvalitatívneho opisu, špecifikácie presných účelov, ukazovateľov presnosti a možnej chybovosti automatizovaných prostriedkov použitých pri plnení týchto účelov a akýchkoľvek uplatnených záruk;

f)     počte sporov predložených orgánom mimosúdneho riešenia sporov, výsledky riešenia sporov a medián času potrebný na dokončenie postupov riešenia sporov, ako aj podiel sporov, v prípade ktorých Poskytovateľ vykonal rozhodnutia orgánu;

g)    počte pozastavení uložených podľa článku 23 DSA, rozčlenených na pozastavenia uložené za poskytovanie zjavne nezákonného obsahu, predkladanie zjavne neopodstatnených oznámení a podávanie zjavne neopodstatnených sťažností.

6.            Vnútorný systém vybavovania sťažností (čl. 20 DSA)

6.1.        Príjemca služby je oprávnený podať sťažnosť proti rozhodnutiu Poskytovateľa nekonať v nadväznosti na prijatie jeho oznámenia alebo proti nasledujúcim rozhodnutiam prijatým Poskytovateľom online platformy z dôvodov, že informácie poskytnuté Príjemcom služby predstavujú nezákonný obsah alebo nie sú v súlade s jeho obchodnými podmienkami:

a)    rozhodnutia o tom, či odstrániť informácie alebo k nim znemožniť prístup, alebo obmedziť ich viditeľnosť;

b)    rozhodnutia o tom či, úplne alebo čiastočne pozastaviť alebo ukončiť poskytovanie služby Príjemcom  služby;

c)    rozhodnutia o tom, či zablokovať alebo zrušiť konto Príjemcu služby;

d)    rozhodnutia o tom, či pozastaviť, ukončiť alebo inak obmedziť možnosť speňažovať informácie poskytnuté Príjemcom služby.

6.2.        Príjemca služby môže podať sťažnosť v lehote 6 mesiacov odo dňa keď bol informovaný Poskytovateľom o prijatých rozhodnutiach v zmysle predchádzajúceho odseku alebo o rozhodnutí Poskytovateľa nekonať na základe jeho oznámenia; a to bezplatne prostredníctvom e-mailu zaslaného na adresu dsa@firma.zoznam.sk . Ak na spracovanie sťažnosti bude Poskytovateľ potrebovať ďalšie informácie, môže Príjemcu služby za účelom žiadosti o poskytnutie dodatočných informácií kontaktovať. Sťažnosti sa vybavujú včas, nediskriminačným spôsobom, dôsledne a nesvojvoľne pod dohľadom kvalifikovaného personálu. Prijaté rozhodnutia budú bez zbytočného odkladu oznámené sťažovateľovi spolu s dostupnými prostriedkami nápravy a informáciou o možnom mimosúdnom riešení sporov.

7.            Mimosúdne riešenie sporov (čl. 21 DSA)

7.1.        Na riešenie sporov súvisiacich s rozhodnutiami prijatými v rámci nášho vnútorného systému vybavovania sťažností existuje, okrem iných možností, možnosť požiadať o mimosúdne riešenie sporu pred tzv. certifikovaným orgánom mimosúdneho riešenia sporov, ako je stanovené. Certifikované orgány mimosúdneho riešenia sporov sú nestranné a nezávislé orgány, ktoré sú výslovne certifikované členskými štátmi Európskej únie, a ktoré sú vďaka svojim kapacitám a odborným znalostiam schopné preskúmať im predložené spory. Poskytovateľ bude s orgánom mimosúdneho riešenia sporov spolupracovať v súlade so zákonnými požiadavkami.

7.2.        Poskytovateľ však nie je viazaný rozhodnutiami vydanými orgánom mimosúdneho riešenia sporov.

7.3.        Poskytovateľ môže odmietnuť spolupracovať s takýmto orgánom mimosúdneho riešenia sporov, ak sa už vyriešil spor týkajúci sa rovnakých informácií a rovnakých dôvodov údajnej nezákonnosti obsahu alebo jeho nesúladu s obchodnými podmienkami. 

8.            Opatrenia a ochrana proti zneužitiu (čl. 23 DSA)

8.1.        Príjemcom služby, ktorí často poskytujú zjavne nezákonný obsah, pozastaví Poskytovateľ poskytovanie sprostredkovateľských služieb; a to na primeraný čas po vydaní predchádzajúceho varovania.

8.2.        Okrem toho po vydaní predchádzajúceho varovania na primeraný čas Poskytovateľ preruší spracúvanie oznámení a sťažností podaných prostredníctvom mechanizmov oznamovania a prijímania opatrení alebo interných systémov vybavovania sťažností Príjemcom služby, jednotlivcom, subjektom alebo sťažovateľom dopustil osobami, ktorí často podávajú zjavne neopodstatnené oznámenia a sťažnosti.

8.3.        Pri rozhodovaní o pozastavení služby bude Poskytovateľ v každom jednotlivom prípade včas, dôsledne a objektívne posudzovať, či sa Príjemca služby, jednotlivec, subjekt alebo sťažovateľ dopustil zneužitia, pričom zohľadní všetky relevantné skutočnosti a okolnosti, ktoré vyplývajúce z nemu dostupných informácií. Okolnosti, ktoré Poskytovateľ posúdi pri určovaní, či došlo k zneužitiu a aké by malo byť primerané trvanie pozastavenia budú zahŕňať minimálne tieto okolnosti:

a)    absolútny počet položiek zjavne nezákonného obsahu, ktoré boli predložené v stanovenom časovom rámci;

b)    ich pomerný podiel vo vzťahu k celkovému počtu poskytnutých informácií alebo oznámení predložených v stanovenom časovom rámci;

c)    závažnosť zneužitia vrátane povahy nezákonného obsahu a povahy jeho dôsledkov;

d)    ak je možné ho identifikovať, úmysel Príjemcu služby, jednotlivca, subjektu alebo sťažovateľa.

8.4.        V prípade, ak by Príjemca služby podal viac ako dve zjavne neodôvodnené oznámenia alebo sťažnosti za jeden týždeň, Poskytovateľ je oprávnený po dobu dvoch mesiacov pozastaviť a neprijímať oznámenia a sťažnosti od daného Príjemcu služby.

9.            Transparentnosť odporúčacieho systému (čl. 27 DSA)

9.1.    Hlavnými parametrami, na základe ktorých je určované poradie zobrazovania informácií na Stránke sú: Manuálne radenie: Poradie článkov určuje redakcia podľa vlastného uváženia.

                  Radenie podľa najnovšieho obsahu: Články sa zobrazujú v chronologickom poradí podľa dátumu a   

                  času publikovania.

                  Radenie podľa prečítaných článkov: Už prečítané články sa prestanú zobrazovať, aby sa zvýraznil nový  

                  alebo neprečítaný obsah.

                  Radenie podľa záujmov používateľa: Poradie článkov sa prispôsobuje na základe toho, aký typ obsahu  

                  používateľ v minulosti čítal (personalizácia podľa správania).

                  Radenie podľa najčítanejších článkov za určité obdobie: Zobrazujú sa najpopulárnejšie články na

                  základe počtu zobrazení v stanovenom časovom rámci (napr. za posledný deň, týždeň alebo mesiac).

                  Mechanizmus určovania poradia informácií zohľadňuje charakter informácií a jeho relevantnosť pre  

                  Príjemcov služby podľa daných parametrov.

9.2.    Poradie parametrov boli zvolené tak, aby zodpovedali hospodárskemu významu pre Poskytovateľa a zohľadňovali používateľskú skúsenosť.